Kuidas valida endale õige madrats?

09. mai 2018

Kuidas valida endale õige madrats?

Autor: Liina Pääbo, MTÜ Tööfüsioteraapia

Levinud on arvamus, et mida jäigem on madrats, seda kasulikum ja parem lülisambale. Tegelikult on valik veidi keerulisem, sest arvesse tuleb võtta erinevaid tegureid, kas või seda, et madratsite pehmust ja jäikust pole kindlate kriteeriumite järgi paika pandud. Mis on pehme madrats 100 kg kaaluvale inimesele, võib tunduda liiga jäik 60 kg kaaluvale inimesele. Kõige olulisem on aga iga inimese enda mugavustunne. Füsioterapeut Liina Pääbo annab nõu kuidas valida endale õige madrats.

Mis on madratsi funktsioon?

Nagu teame, vahetab enamik inimesi öö jooksul mitmeid kordi asendit, seega esiteks peaks madrats võimaldama mugavalt asendeid vahetada. Madratsi teine oluline funktsioon on piisav toetus, et keha saaks lõdvestuda ja korralikult välja puhata. Ideaalis peaks madrats arvestama ka inimese keha mõõtmete ja keharaskuse jaotumisega. Keharaskus aga jaotub väga erinevalt sõltuvalt peamiselt kasutatavast magamisasendist: seliliasendis toetume keha tagumisele osale, küliliasendis on koormus peamiselt ühel õlal, küljel ning puusa, reie ja sääre välisküljel. Seega peaks ideaalne madrats suutma pakkuda magajale tuge erinevates asendites ning olema individuaalne. Tulevikus näeme ehk “aktiivseid” madratseid, mis kohanduvad iga inimese mõõtmete, kaalu ja magamisasenditega.

Millest madratsi valimisel lähtuda?

  • Kui oled suurema kehaehitusega, vali pigem tugevama konstruktsiooniga madrats. Kui oled kõhna kehaehitusega, vali pigem pehmem madrats.
  • Proovi ka asendeid vahetada. Kui see tundub raske, siis on madrats liiga pehme. Kui aga tunned mingis piirkonnas ebamugavust (nt õlad või puusad), on madrats liiga jäik.

  • Võta madratsi valimiseks aega! Proovi madratsi peal lamada oma lemmikasendis ning võimalusel pikemalt kui mõnikümmend sekundit. Üksnes madratsil istumisest või käega katsumisest ei piisa.
  • Kui ühel madratsil magab kaks erineva kaalu, pikkuse ja magamisharjumustega inimest, võib kaaluda kahe kitsama madratsi sobitamist ühte voodisse. Kummalegi enda mugavuse järgi!
  • Kui sind vaevab seljavalu, kasuta pigem pooljäika, aga mitte liiga jäika madratsit.
  • Ka madratsil on eluiga! Sõltuvalt madratsi kvaliteedist, kasutamisest ja hooldamisest tuleks iga 5-7 aasta järel hinnata, kas madratsi toetavad omadused on piisavad või on madrats n-ö ära vajunud ja vajab väljavahetamist.

Niisiis… Leia ühel päeval see hetk, et kindlaks teha, milline madrats on just sulle parim! Softrendi salongis teeme omalt poolt kõik, et iga inimene tunneks end oodatuna. Kohe nii oodatuna, et saab saapad või kingad jalast visata ja veidi meie voodites pikutada.

Tõeline puhkus on ikkagi hea ja kosutav uni igal öösel. Sellesse panustamine tasub end mitmekordselt!

Kasutatud allikad

Jacobson, B. H., Boolani, A., Dunklee, G., Shepardson, A., & Acharya, H. (2010). Effect of prescribed sleep surfaces on back pain and sleep quality in patients diagnosed with low back and shoulder pain. Applied Ergonomics, 42(1), 91-97. doi:10.1016/j.apergo.2010.05.004

Verhaert, V. (2011). Ergonomic analysis of integrated bed measurements: towards smart sleep systems. Katholieke Universiteit Leuven – Faculty of Engineering.

Verhaert, V., Haex, B., De Wilde, T., Berckmans, D., Verbraecken, J., de Valck, E., & Vander Sloten, J. (2011). Ergonomics in bed design: the effect of spinal alignment on sleep parameters. Ergonomics, 54(2), 169-178. doi:10.1080/00140139.2010.538725

Oksenberg, A., & Gadoth, N. (2016). Breathe well, sleep well: avoid the supine and adopt the lateral posture. Sleep Health: Journal of the National Sleep Foundation, 2(2), 90–93. https://doi.org/10.1016/j.sleh.2016.02.001

Tagasi postituste nimekirja